Geen slachtoffers meer langs het jaagpad in Zemst

Op 1 februari 2024, over deze onderwerpen: Fietsbeleid, Waterwegen
Zenne met haar nieuwe afsluiting

Bijna dag op dag een jaar geleden belandde een jonge vrouw van 25 in de Zenne ter hoogte van Zemst toen ze met haar fiets op het jaagpad reed. Een jaar later staat er een fysieke barrière tussen het jaagpad en de Zenne zodat mensen niet meer in het water kunnen belanden. Er is ook een haag geplant waardoor na verloop van tijd een natuurlijke hindernis deze taak voor zich zal nemen. Dit hartverscheurende ongeval blijft een litteken voor alle vrienden en familie. Hopelijk is het feit dat het ongeval zich nooit meer zal kunnen herhalen een troost.

Evaluatie veiligheidssituatie

Na het ongeval ging de gemeente Zemst onmiddellijk aan de slag samen met De Vlaamse Waterweg en de provincie Vlaams-Brabant. Ze vroegen eerst een evaluatie van de veiligheidsituatie aan het jaagpad. "Het betreffende stuk van het jaagpad is volledig verhard en er zijn schrikstroken. In Zemst doven we de straatverlichting niet, waardoor er ’s nachts wel degelijk verlichting is. Nu gaan we alle aspecten die een rol hebben gespeeld in het ongeval verder evalueren en bekijken welke bijkomende maatregelen er kunnen genomen worden, welke het meest geschikt zijn en op welke plaatsen.” lichtte burgemeester Veerle Geerinckx toen toe.

Veiligheid een prioriteit

Ondanks de vele bevoegde niveaus is er in minder dan een jaar een oplossing bedacht, ontworpen, gebudgetteerd en uitgevoerd. Dit getuigt van goed crisismanagement en het toont ook dat veiligheid een absolute prioriteit is voor de burgemeester. Nu kunnen fietsers weer met vertrouwen genieten van hun fietstocht langs de Zenne.