Zemstenaar heeft een bijzondere passie : de valkerij.

Op 13 december 2017, over deze onderwerpen: Elewijt, Zemst, Erfgoed

Woensdagavond gaf Elewijts valkenier Kris Ulens in de lokalen van heemkundige kring De Semse een boeiende uiteenzetting over de valkerij.

Samen met de valk het veld betreden, samen op jacht, samen de natuur doorgronden .. het schept een band tussen mens en roofvogel.

De valkerij is erkend als UNESCO Immaterieel Werelderfgoed van de Mensheid. Kris bracht voor de presentatie zijn roodstaartbuizerd mee en een woestijnbuizerd.

Schepen van Erfgoed Veerle Geerinckx is vooral opgetogen over het feit dat Zemstenaar Kris Ulens de praktijk en de theorie verenigt, en verleden en traditionele technieken verderzet in de toekomst. “Dat is voor mij de essentie van erfgoedbescherming: historische elementen respectvol een nieuwe toekomst geven en erop verder bouwen.”

Ulens slaagde erin om 11 landen bijeen te brengen onder voorzitterschap van de Verenigde Arabische Emiraten om in 2010 de erkenning als werelderfgoed af te dwingen.