Wereldwaterdag : kies voor water van de kraan

Op 22 maart 2018, over deze onderwerpen: veiligheid - gezondheid

Wereldwaterdag (22 maart) is een moment om even stil te staan bij ons waterverbruik. Kraantjeswater is het meest milieuvriendelijk drankje dat er bestaat. Het wordt zonder transport en zonder verpakking bij jou thuis geleverd. Schepen Veerle Geerinckx merkt op “het schoonmaken, het transporteren en produceren van de flessen vergt heel veel energie. Vooral de wegwerpflessen zijn een zware belasting voor het milieu”.

Bovendien is kraantjeswater heel gezond. Het wordt op meer dan 60 kwaliteitseisen gecontroleerd ! Veerle Geerinckx voegt hieraan toe “Uit een recent onderzoek van Test Aankoop blijkt zelfs dat één op de vier merken van flessenwater niet geschikt is voor dagelijkse consumptie. Oorzaak : te hoge fluor-, sulfaat- en/of natriumgehalte.”

Als schepen bevoegd voor nutsvoorzieningen kan ik stellen dat er in Vlaanderen en ook in Zemst een intense inzet is om water te zuiveren en om te zorgen dat de kwaliteitseis van het kraanwater hoog wordt gehouden.

Voor onze regio gebeurt dat oa in samenwerking met aquafin en met De watergroep.

Deze inzet loont !

Tenslotte, niet onbelangrijk, kraantjeswater is een pak voordeliger voor onze portemonnee. Met wat fruit, kruiden of groenten eraan toegevoegd , krijg je een verrassend fris drankje.