Veilig op stap in Zemst: gemeente deelt gratis CO2-meters uit aan horeca

Op 9 september 2021, over deze onderwerpen: veiligheid - gezondheid

De gemeente Zemst verdeelde gratis een honderdtal CO2-meters onder onze lokale horeca en andere organisaties. ‘Als bestuur vonden we het een mooi gebaar om aan zaken en organisaties die een moeilijke coronatijd doormaakten zo’n meter gratis ter beschikking te stellen’, verklaart burgemeester Veerle Geerinckx.

Nu we ook binnen terug meer mogen samenkomen met anderen, is het belangrijk om voldoende te ventileren en te zorgen voor verse lucht in gesloten ruimtes. Sinds juni zijn CO2-meters bovendien verplicht op plaatsen waar veel mensen samenkomen, zoals de horeca.

Ook scholen krijgen extra CO2-meters

Om de felgeplaagde horeca en andere organisaties tegemoet te komen, verdeelde gemeente Zemst een honderdtal CO2-meters. De CO2-meters werden verdeeld onder verenigingen met eigen infrastructuur, speelpleinwerking, horecazaken, gemeentelijke zalen (OC Hofstade, d’Oude School, De Schranshoeve, De Hoeve, GC de Melkerij en de polyvalente zaal van de bib), scholen en het gemeentehuis.

Onlangs werd door de gemeentelijke crisiscel beslist om nog twee bijkomende CO2-meter aan de scholen in Zemst te schenken. Op die manier beschikt elke school over vier verplaatsbare meters die mobiel inzetbaar zijn op die plaatsen waar de meeste personen verzamelen.

Een mooi gebaar aan handelszaken en organisaties

Burgemeester Veerle Geerinckx kent als hoofd van de gemeentelijke crisiscel beter dan wie ook de impact van corona op de gezondheid van zowel mensen als onze lokale economie. ‘Toen het in juni verplicht werd om CO2-meters te voorzien in zaken waar veel mensen samenkomen, beslisten we om die gratis ter beschikking te stellen. Zo’n CO2-meter houdt de vinger aan de pols en meet de luchtkwaliteit, kwestie dat het ook in gesloten ruimtes veilig blijft. Als bestuur vonden we het een mooi gebaar om aan zaken en organisaties die een moeilijke coronatijd doormaakten zo’n meter gratis ter beschikking te stellen.’