Serge Verhaeghe strikt eerste Zemstse sportclub voor Generatie Rookvrij

Op 1 september 2020, over deze onderwerpen: Sport, Welzijn
Serge Verhaeghe generatie rookvrij

“Met het rookvrij maken van onze sportclubs dragen we bij aan een Generatie Rookvrij.” N-VA-gemeenteraadsvoorzitter en initiatiefnemer Serge Verhaeghe reageert tevreden op de beslissing van de Reko Roller Club in het project Generatie Rookvrij te stappen. “Generatie Rookvrij streeft naar een samenleving waar kinderen kunnen opgroeien zonder blootgesteld te worden aan tabaksrook.”

Vanaf 1 september mag er niet meer gerookt worden op en rond de terreinen van de Reko Roller Club. De inline skateclub treedt toe tot het project Generatie Rookvrij en is daarmee de eerste rookvrije sportclub van Zemst. Reko volgt daarmee het voorbeeld van Sport Vlaanderen, dat in 2018 een algemeen rookverbod uitvaardige in het domein van Hofstade.

Kinderen beschermen tegen tabaksrook

Generatie Rookvrij is een initiatief van Serge Verhaeghe, namens de N-VA voorzitter van de gemeenteraad in Zemst. “Generatie Rookvrij werkt vanuit een positief verhaal. Het is niet de bedoeling om roken overal te verbieden via wetten en boetes, maar om kinderen te beschermen tegen tabaksrook en roken voor hen minder aantrekkelijk te maken.”

Oproep aan alle Zemstse sportclubs

Serge Verhaeghe heeft een duidelijk doel met Generatie Rookvrij: dat kinderen kunnen opgroeien zonder ooit te roken. “Als kinderen volwassenen zien roken, wekt dat de indruk dat roken normaal is en aangenaam kan zijn. Terwijl het eigenlijk een dodelijke verslaving is.” Hij roept de overige Zemstse sportclubs op om het voorbeeld van Reko en tal van andere sportclubs in Vlaanderen te volgen en de sigaret te bannen.

Bekijk het filmpje met Serge bij de rookvrije Reko Roller Club.

Meer lezen over Generatie Rookvrij: klik hier.

• Op de foto: gemeenteraadsvoorzitter Serge Verhaeghe, burgemeester Veerle Geerinckx en schepen van Welzijn Luc Bessems (Vlam).