Open Monumentendag in Zemst

Op 9 september 2023

Zes locaties in Zemst komen op zondag 10 augustus tijdens Open Monumentendag in de schijnwerpers te staan. Tussen 13 en 18 uur staan de kapel O-L-V in 't Hammeke, de militaire begraafplaats van Eppegem, het orgel en de Sint-Hubertusprocessie in de kerk van Elewijt, de begraafplaats van Hofstade, de Liefkensdreef in Hofstade en Heemkring de Semse centraal tijdens de Open Monumentendag. Bezoekers kunnen gratis deelnemen en inschrijven is niet nodig.

De gemeente roept deelnemers op om de fiets te nemen en langs de verschillende locaties te fietsen. Via de fietslus van twintig kilometer kunnen bezoekers op deze manier kennismaken met de Sint-Hubertuskerk en met de gerestaureerde kapel van O.L.V. in 't Hammeke aan de Zenne. Bezoekers krijgen na de restauratie van de Zennekapel een inkijk in de rijke geschiedenis ervan. Ze wordt geopend om 11 uur.

In de Sint-Hubertuskerk van Elewijt krijgen de processie, oude kerkschatten en het orgel alle aandacht. Kunstenaar Dirk Huyghe maakte een tekening van zes meter over de processie. Ook worden de brandijzers, vlaggen, wimpels en foto's getoond.

Burgemeester Veerle Geerinckx: "Ons erfgoed is belangrijk. De verhalen erachter kennen en doorgeven is onze taak. Op Open Monumentendag is het een uitgelezen kans om meer te weten te komen over ons erfgoed."

Tijdens de tentoonstelling wordt het orgel bespeeld dat met de steun van de Vlaamse Gemeenschap en de gemeente werd gerestaureerd. In Eppegem krijgt de militaire begraafplaats met graven uit WOI extra aandacht. Op de begraafplaats in Hofstade is er gelegenheid om merkwaardige graven te bezoeken. Tenslotte zijn er nog tentoonstellingen en het heemkundig museum De Semse opent voor bezoek.

"Kom al fietsend 20km lang genieten van onze bezienswaardigheden tijdens Open Monumenten Dag en geniet van onze lokale biertjes onder een stralende nazomerzon", aldus schepen van Toerisme Dirk Van Roey (N-VA).