Mondmaskers voor alle Zemstenaars

Op 23 april 2020

“De veiligheid van de Zemstenaars is mijn eerste bekommernis.” Burgemeester Veerle Geerinckx heeft mondmaskers besteld voor alle Zemstenaars. Ze wil dat onze gemeente klaar is indien mondmaskers verplicht worden wanneer de coronamaatregelen versoepeld worden. Hoe de maskers zullen bedeeld worden, is nog niet beslist.

Vragen over mondmaskers

Nu de versoepeling van de coronamaatregelen in zicht komt, gaat alle aandacht weer naar mondmaskers. “Wij krijgen daar veel vragen over. Mensen zien dat sommige steden en gemeenten zelf mondmaskers uitdelen. Ze zijn begrijpelijkerwijs bezorgd dat zij er geen zullen hebben”, zegt burgemeester Geerinckx.

#zemsthelpt ThinkPink

Zoals we van haar gewend zijn, speelt Veerle Geerinckx kort op de bal. Het gemeentebestuur bestelde mondmaskers voor alle Zemstenaars. Dat deed het bij borstkankerorganisatie ThinkPink. De maskers zullen het logo van ThinkPink dragen. Ze krijgen ook het opschrift #zemsthelpt. Het gaat om stoffen maskers die afwasbaar zijn.

Weloverwogen aanpak

Hoe de mondmaskers zullen bedeeld worden, is nog niet beslist. “We gaan weloverwogen te werk. Mogelijk krijgen we richtlijnen van een hogere overheid. Maar op deze manier zullen we voorbereid zijn”, zegt de burgemeester.

Afstand houden en handen wassen

Veerle Geerinckx hamert erop dat mondmaskers enkel nut hebben binnen een globale aanpak. “Wij blijven voorstander van een goede en duidelijke exit-strategie. Mondmaskers zijn daarin maar een klein onderdeel. Social distancing en handen wassen zijn minstens even belangrijk. Hoe dan ook: Zemst zal klaar zijn wanneer we opnieuw de eerste stappen naar een ‘normaal’ leven zetten.”

Bron afbeelding: ThinkPink