Gemeente Zemst zet in op verkeersveiliger knooppunt in Eppegem-centrum

Op 3 mei 2021, over deze onderwerpen: Eppegem, Openbare werken, veiligheid - gezondheid
eppegem_werken

De gemeente Zemst grijpt werken van het Agentschap Wegen en Verkeer aan om de verkeerscirculatie in het centrum van Eppegem aan te passen. Volgens schepen van Mobiliteit Dirk Van Roey komt de aanpassing de veiligheid van alle weggebruikers ten goede. Burgemeester Veerle Geerinckx zal alle langswonenden een folder laten bezorgen met meer uitleg over de aanpassingen.

Vanaf maandag 3 mei 2021 werkt het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV) aan de Brusselsesteenweg in het centrum van Eppegem. Gemeente Zemst grijpt deze werken aan om tegelijkertijd de verkeerscirculatie ter plekke aan te passen. Bedoeling is de verkeersveiligheid van alle weggebruikers op dat tracé te verbeteren.

► Concreet wijzigt de verkeerscirculatie vanaf juni 2021 als volgt:

• Schranslaan en Martelarenplein worden eenrichtingsstraten naar de steenweg toe. In beide straten komt een opstelstrook voor fietsers zodat ze voor de auto’s kunnen wachten aan de verkeerslichten.
  • Stijn Streuvelslaan en Cardijnstraat worden eenrichtingsstraten. Vanaf juni is er enkel toegang tot deze straten via de Brusselsesteenweg.
  • Het deel van de Cardijnstraat tegenover de Rekelstraat wordt afgesloten voor gemotoriseerd verkeer om zo een veilige doorsteek voor fietsers en voetgangers te creëren.

Nieuwe verkeerscirculatie komt veiligheid alle weggebruikers ten goede

‘De werken van AWV werden naar voren geschoven in de planning waardoor er weinig voorbereidingstijd wa,s maar ondanks de krappe timing zijn we er toch in geslaagd om een gewijzigde verkeerscirculatie in het centrum van Eppegem uit te werken’, licht schepen van Mobiliteit Dirk Van Roey toe. ‘Die zal, samen met de werken van AWV, de veiligheid van alle weggebruikers ten goede komen. Bovendien komen we hiermee ook tegemoet aan de voorstellen van de bewoners van de aanpalende straten in het kader van onze verkeersleefbaarheidsplannen. Op termijn zullen we uiteraard evalueren.’

Folder met uitleg voor alle langswoners

Om de omwonenden voldoende en correct te informeren, bezorgt de gemeente hen dit weekend nog een last-minute folder met de nodige gegevens. Burgemeester Veerle Geerinckx verklaart: ‘Wij ijveren voor meer duidelijkheid naar meer dan de bewoners van de Brusselsesteenweg alleen. Daarom bezorgen we dit weekend nog een folder met meer uitleg aan alle langswoners van de steenweg en de betrokken aanpalende straten zodat ze weten wat er in hun omgeving zal gebeuren.’