Dirk Van Roey: “Sterk toeristisch aanbod is goed voor Zemstse horeca”

Op 29 augustus 2019, over deze onderwerpen: Lokale economie, Toerisme
Bos - wandelen-toerisme

“Zemst beschikt over sterke toeristische troeven.” N-VA-schepen van Toerisme Dirk Van Roey laat onze gemeente ook de volgende vijf jaar samenwerken met de vzw Toerisme Vlaams-Brabant. De voorbije bestuursperiode al kreeg Zemst op die manier ondersteuning bij de uitbouw van haar toeristische aanbod, zoals de herdenkingsactiviteiten rond Wereldoorlog I en het witlooffeest. De hulp bij de promotie van de Zemstse B&B’s toont bovendien aan dat de samenwerking ook goed is voor de lokale economie.

Toeristische troeven van Zemst

Toerisme groeit sterk in Vlaams-Brabant. Op vraag van de vzw Toerisme Vlaams-Brabant zal Zemst de volgende vijf jaar meewerken aan het zogenaamde convenant 2020-2025, dat het toeristische aanbod in de Groene Gordel zal uitwerken. “In Zemst willen we inzetten op onze troeven. Denk onder meer aan het Rubenskasteel en wandellussen op basis van trage wegen in elke deelgemeente”, blikt schepen Van Roey vooruit.

Goed voor Zemstse horeca

Toeristen zijn goed voor de Zemstse handelaars. Dirk Van Roey, die ook schepen van Lokale Economie is, kan dat alleen maar toejuichen. “Een sterk toeristisch aanbod is in het voordeel van onze plaatselijke horeca. Het goede werk van de voorbije vijf jaar toont dat aan: het aantal geboekte overnachtingen in Vlaams-Brabant neemt jaar na jaar toe. Daar moet ook Zemst van kunnen profiteren.”

VVV Toerisme Zemst belangrijke partner

Een belangrijke partner daarbij is volgens onze N-VA-schepen de VVV Toerisme Zemst. “Zij organiseren tweejaarlijkse evenementen zoals de Kunstenaarsroute en de Tuinroute. Daarnaast staan zij in voor de controle van de bestaande wandel- en fietstrajecten. Bovendien denkt VVV Toerisme Zemst mee na over de toekomst. Zemst is geen stad, maar een landelijke gemeente. Daar willen we op focussen”, legt Dirk Van Roey uit.