Dierenasiel steriliseert katten

Op 28 mei 2018, over deze onderwerpen: Dierenwelzijn
zwerfkatten asiel Piet Van Grunderbeek

Vanaf 1 januari 2019 zal het dierenasiel in Eppegem instaan voor de sterilisatie van katten. Het asiel neemt die taak over van de gemeentelijke milieudienst. Sinds april dit jaar moeten katten verplicht gesteriliseerd of gecastreerd worden voor ze vijf maanden oud zijn. De sterilisatieplicht kadert in de strijd tegen zwerfkatten in Vlaanderen. N-VA-schepen van Dierenwelzijn Piet Van Grunderbeek legt uit: “Momenteel neemt de Milieudienst het voortouw als een zwerfkattenprobleem wordt gesignaleerd. Vanaf 1 januari 2019 zal het dierenasiel in Eppegem deze taak overnemen.”

Daarnaast overweegt de gemeente vrijwilligers en buurtbewoners in te schakelen in de strijd tegen zwerfkatten. “We gaan per buurt bekijken wie zich wil engageren in welke wijk om de populaties in het oog te houden en van beschutting en voedsel te voorzien. De stap zetten om de politie te contacteren, is namelijk voor sommige mensen nog te groot. We hopen om zo preventief te werken en dierenleed te voorkomen”, besluit schepen Van Grunderbeek.

Lees ook het persartikel in HLN.