Ademruimte voor Zemstse horeca na coronacrisis

Op 28 mei 2021, over deze onderwerpen: Lokale economie

De bestaande horeca-uitbaters in Zemst krijgen een duwtje in de rug van het gemeentebestuur, in de vorm van extra terrasruimte, gratis reclame op de gemeentelijke infoborden en de promotie van de Z-cheques. Voor tijdelijke zomerbars gelden dit jaar dezelfde exploitatievoorwaarden als voor de bestaande horecazaken. ‘Zomerbars zijn tof, maar we willen deze zomer geen oneerlijke concurrentie organiseren voor onze bestaande horeca’, zeggen burgemeester Veerle Geerinckx en schepen van Lokale Economie Dirk Van Roey.

De horecazaken in Zemst kregen het hard te verduren tijdens de coronacrisis. De gemeente Zemst doet nu extra inspanningen om tegemoet te komen aan de specifieke noden van vaste exploitanten en uitbaters om hen zo wat ademruimte te bieden. Het gaat over extra terrasruimte en gratis reclame op de digitale infoborden ‘De coronacrisis heeft er stevig ingehakt. We willen daarom onze bestaande lokale horeca gericht en concreet ondersteunen’, zegt burgemeester Veerle Geerinckx.

De gemeente zal ook in de komende weken en maanden de Z-cheque promoten, om de Zemstenaren ervan te overtuigen om hun Z-cheques te gebruiken in de lokale horeca. ‘Onze lokale horecazaken moeten nu een duwtje in de rug krijgen. Onze gekende horeca-Z-cheque vervult in dit hele verhaal een belangrijke rol’, legt schepen van Lokale Economie Dirk Van Roey uit.

Zomerbar voor 3 maand = vaste exploitatie

De gemeente krijgt aanvragen voor zomerbars, maar kiest er in 2021 voor om in de eerste plaats de bestaande horeca te steunen. ‘Zomerbars zijn tof, maar we willen deze zomer geen oneerlijke concurrentie organiseren voor onze bestaande horeca. Die heeft het voorbije jaar al genoeg afgezien. Een bar die bijvoorbeeld voor drie maanden wil opengaan, beschouwen we als een vaste exploitatie. Ze dient dan ook aan alle voorwaarden van een vaste exploitatie te voldoen‘, zegt burgemeester Geerinckx.

Zomerbar voor 1 avond of weekend = evenement

Wie een zomerbar wil openhouden voor pakweg één avond, kan daarvoor een evenementaanvraag indienen conform de dan geldende coronavoorwaarden. ‘Op weekbasis zal de gemeente de aanvragen screenen op basis van de beslissingen van de hogere overheid en zo de aanvragers op weg helpen en indien nodig bijsturen’, besluit Veerle Geerinckx. Voor de zomer van 2022 plant de gemeente een zomerbarcharter.

PS: op de foto zie je nog een andere manier waarop N-VA Zemst de lokale horeca ondersteunt..