Wij zijn allemaal van Linkebeek!

Op 12 september 2011

De wandeling, georganiseerd door organisaties uit de Vlaamse beweging, krijgt de steun van de N-VA. We willen er geen partijpolitieke manifestatie van maken. Daarom stappen we allemaal op achter de leeuwenvlag.

Linkebeek staat model voor de zes Vlaamse faciliteitengemeenten en zelfs voor alle andere Vlaams-Brabantse gemeenten die territoriale aanspraken van de Franstaligen mogen verwachten. Want je voelt toch zo aan dat de francofone dromen zich niet beperken tot zes faciliteitengemeenten. De taalgrens is voor de Franstaligen immers een historische vergissing.

Ondertussen wordt druk onderhandeld tussen acht partijen. Telkens weer komen de media zeggen dat de ‘sfeer goed is’, dat er ‘vooruitgang wordt geboekt’, dat er ‘sereniteit’ is en veel ‘respect’. U kent het: men is op een zuchtje van een akkoord. Maar ondertussen lekt de aangepaste nota van formateur Di Rupo wel uit, met daarin onthutsende voorstellen, die nog veel verder gaan de oorspronkelijke nota die al niet te pruimen was. Nadat een deel van de inhoud is verschenen op de webstek van Knack en in De Standaard, is het verweer weer erg typisch. Men zoekt in de eerste plaats de verrader die uit de biecht heeft gesproken en de nota heeft doorgegeven aan … de N-VA, de vijand dus. Maandagmiddag was in het VRT-nieuws zelfs even te horen dat Didier Reynders de verdachte was.

Gaat het om het opsporen van ‘le témoin qui dit la vérité’  of gaat het om de inhoud van die nieuwe voorstellen van Di Rupo? Als die erdoor komen worden would-be burgemeesters, die de taalwetten niet wensen na te leven, toch burgemeesters met volle bevoegdheid, is BHV nog lang niet gesplitst, wordt de voogdij van de Vlaamse overheid helemaal ondergraven en wordt gewoon gelachen met de territoriale integriteit van Vlaanderen. Het zal wel zijn dat men de aanpassingen van Di Rupo nog wel enkele keren aanpast, zodat de aangepaste aanpassingen nog ingewikkelder en onverteerbaarder worden.

Gebiedsroof
Rik Van Cauwelaert, directeur van Knack, noemt de aanpassingen springstof en dat is niet overdreven, als de Vlaamse partijen een dergelijk loodgieterswerk zouden aanvaarden. Het is duidelijk dat de Franstaligen alles proberen om de zes faciliteitengemeenten te onttrekken aan de bevoegdheid van de Vlaamse regering. En als Vlaanderen daar niets meer te zeggen heeft, is dat niet anders dan gebiedsroof. Dan worden de Zes de facto compleet Franstalig en zal geen mens nog vermoeden dat die gemeenten bij Vlaanderen horen.

In de ‘aangepaste nota’ stelt Di Rupo voor om de algemene vergadering van de Raad van State (met rechters van beide  taalgroepen) bevoegd te maken. Als de Vlaamse regering de benoeming van een burgemeester van een faciliteitengemeente weigert, dan moet de algemene vergadering van de Raad van State beslissen en niet langer de Vlaamse kamer. Een arrest kan jaren op zich laten wachten en dan blijft die burgemeester gewoon op post. De rechtspraak van Vlaamse rechters wordt gewoon verworpen. Als afwijzing van de rechtsstaat kan dit tellen.

De vraag is ook of de splitsing van BHV wel ooit zal worden doorgevoerd. Die splitsing zou namelijk pas in voege treden als de nieuwe kieswetgeving  voor de Franstaligen in de Zes - hun keuze dus om in Brussel of in Vlaams-Brabant te stemmen - ingeschreven staat in de grondwet. Maar die nieuwe regels zouden pas één jaar voor de volgende verkiezingen (in 2014) worden aangepast. Als men er tegen 2013 niet komt gaat BHV gewoon naar de volgende legislatuur. De Franstaligen kunnen op die manier de splitsing van BHV eindeloos tegenhouden en van de Vlamingen nog wat meer compensaties vragen.

Daarom moeten we in Linkebeek een signaal geven dat de uitverkoop van Vlaams grondgebied niet kan. Ongetwijfeld zal de waarnemende FDF-burgemeester van Linkebeek de Vlaamse wandelaars brandmerken als halve misdadigers, maar dat nemen we erbij. Linkebeek staat model voor alle pogingen tot gebiedsroof, die onder het mom van staatsmanschap en compromisbereidheid op de onderhandelingsagenda staan. De Vlaams-Brabanders moeten daar resoluut ‘neen’ tegen zeggen. En eigenlijk ook alle Vlamingen, want op de duur zijn we allemaal van Linkebeek.