Sloop tegen verloedering

Op 25 januari 2017, over deze onderwerpen: Openbare werken
Sloop Café Maria

Ruïne verdwijnt

Jarenlange aftakeling en verloedering was het lot van enkele gebouwen in de gemeente Zemst. Zo verging het ook café Maria op de Brusselsesteenweg na sluiting.

Voor wie dagelijks langskomt, is de aftakeling een doorn in het oog.

Na onderhandeling kocht de gemeente het pand om de zone te kunnen saneren (het pand ligt immers in een open ruimte groene corridor tussen de twee kernen tussen de kernen van Eppegem en Zemst)

Sanering tegen leegstand en verkrotting

Schepen van patrimonium Veerle Geerinckx (N-VA) verduidelijkt: in het kader van een hele saneringsactie hebben we een reeks panden van de gemeente overlopen. De panden die echt geen toekomst meer hebben of onredelijke verbouwingskosten meebrengen of in een zone liggen waar een nieuwe bestemming zich opdringt, zijn intussen opgelijst.

Een eerste reeks wordt nu uitgevoerd, Cafe Maria is daar onderdeel van.

Vereeuwigd in de herinnering en op beeld

De aannemer start weldra maar nog net voor afbraak zal de ruïne nog op beeld worden vereeuwigd.  De heemkundige kring zal alvast enkele beelden voor de eeuwigheid bewaren, een project van “horeca uit het verleden” met verdwenen cafés uit het straatbeeld is lopende bij de vrijwilligers van de Semse.