Crisismanager Veerle Geerinckx loodst Zemst kordaat door coronacrisis

Op 15 april 2020, over deze onderwerpen: Lokale economie

“Duidelijkheid scheppen is belangrijk.” Terwijl de regeringen in dit land de communicatieblunders opstapelen, ontpopt onze N-VA-burgemeester Veerle Geerinckx zich in deze coronatijden als een echte crisismanager. Haar beslissingen zijn kordaat, haar communicatie duidelijk. Als hoofd van de gemeentelijke crisiscel nam ze al tal van maatregelen om de crisis te verzachten.

Burgemeester Veerle is aanweziger dan ooit tijdens de coronacrisis. Wie haar volgt op Facebook, merkt dat ze er met de neus bovenop zit.

Leider in woorden…

Zo is ze niet te beroerd om moeilijke en vervelende beslissingen te nemen. En die snel en duidelijk te communiceren. Zoals de annulering van de Weerdse Bierfeesten. “Hoe jammer ook. Maar duidelijkheid is belangrijk voor zo'n groot evenement waar het hele dorp wordt op de been gebracht”, zegt Veerle Geerinckx. Even duidelijk was de beslissing om alle evenementen te annuleren tot minstens 1 juni.

...en in daden

Niet alleen in woorden toont onze N-VA-burgemeester zich een leider, ook in daden. Ze maakte meer dan een half miljoen euro vrij voor een Zemsts coronafonds. Met die 523.338 euro ondersteunt de gemeente getroffen lokale handelaars, ondernemers en verenigingen. “De voorbije weken zag ik in Zemst prachtige initiatieven ontstaan om de coronacrisis voor iedereen draaglijker te maken. Hoe mooi die ook zijn, de financiële moeilijkheden van lokale handelaars, ondernemers en verenigingen zullen blijven. Met ons eigen coronafonds doen we iets extra’s.”

Daarnaast kondigde ze tal van maatregelen aan om de impact van de crisis te verzachten. Een overzicht:

• De Zemstse Babbellijn voor al wie zich eenzaam voelt: 015 61 88 90.
  • Kwijtschelding van 2 maanden huur voor huurders en concessiehouders van de gemeente
  • Kosteloze annulering van huur gemeentelijke zalen voor wie zijn geplande activiteit in het water zag vallen door de coronamaatregelen van de Nationale Veiligheidsraad.
  • Een afhaalsysteem voor de bibliotheek van Zemst.
  • Lancering ‘Zemst helpt’, een registratiesysteem voor hulpvragen én hulpaanbiedingen
  • Aangepaste dienstverlening in het gemeentehuis. Enkel op afspraak: meer op 015 61 88 90
  • Vrijwilligersverzekering: wie zich als vrijwilliger engageert in de bestrijding van corona, is automatisch verzekerd.

Zemst is in goede handen

Het weze duidelijk: Zemst is in goede handen met burgemeester Veerle Geerinckx. “Mijn team en ik staan 24 op 7 klaar voor de Zemstenaren. Zemst is gezond. Als iedereen zich aan de maatregelen houdt, dan blijft dat zo. Voor de rest heb ik maar één boodschap: blijven volhouden!”