Dierenopvang zoekt vrijwilligers

Op 5 januari 2018, over deze onderwerpen: Dierenwelzijn, Eppegem

De gemeente Zemst vertrouwde de uitbating van het dierenasiel toe aan de vzw Dierenopvangcentrum na een grondige selectieprocedure. Het contract werd onlangs getekend en de sleutels van het gebouw aan de Erasmuslaan (tegenover crematorium) aan de nieuwe uitbaters overhandigd.

“We starten met de werken in het opvangcentrum en beginnen met de opbouw van de quarantaine hokken voor de katten”, zegt uitbater Ferry Heikoop. ”Als de inrichting goedgekeurd wordt door de inspectie kunnen de eerste katten in februari opgenomen worden. Uiteraard worden de katten in onze opvang, allemaal aangeboden ter adoptie. Ook bekijken we de mogelijkheden voor een uitbouw van een kattenpension, dat in het 2e kwartaal van 2018 van start zou moeten gaan.”

De vzw wil vanaf 2019 ook honden opvangen en ter adoptie aanbieden. Bijkomend wordt de inrichting van een hondenpension bekeken. Met de pensionafdeling voor katten en honden wil de vzw middelen genereren om de werking van het opvangcentrum te ondersteunen. Daarnaast zijn steunende leden erg belangrijk. Wie in het verleden lid was ontvangt daarvoor een eenmalige email. Leden bepalen zelf  welk bedrag ze aan de organisatie willen overmaken en ook de frequentie.

“We vinden het zeer belangrijk dat we voor de Zemstenaars bereikbaar zijn. Daarom voorzien wij ruimte openingstijden waarop iedereen kan langs komen en er komt ook een permanentie”, deelt Ferry mee.

Op zondag 14 januari houdt de vzw een vrijwilligersdag in het gebouw van 14u tot 16u. Wie de dierenopvang een handje wil helpen kan zich daar informeren over de verschillende taken die door hen kunnen ingevuld worden.